Als ondernemer een nieuw product op de markt zetten is een van de spannendste dingen die er is. Het ontwikkelen en produceren van het product is namelijk al een tijdrovend en duur proces. Als het product vervolgens helemaal niet blijkt aan te slaan zul je dan ook een hoop geld verloren zijn. Gelukkig zijn er verschillende manieren om op voorhand al te bepalen of jouw product aan zal slaan. Benieuwd wat deze manieren zijn? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk enkele tips die je hierbij kunnen helpen.
Marktonderzoek
Een van de beste manieren om te onderzoeken of er vraag is naar jouw nieuwe product of nieuwe dienst is middels een marktonderzoek. Dit was vroeger een enorm duur en tijdrovend proces. Anno 2022 zijn hier gelukkig enkele unieke oplossingen op gevonden. Zo kun je het marktonderzoek online uitvoeren. Je kunt voor enkele tientallen of honderden euro’s al een groep mensen bereiken. Je kunt overigens het online marktonderzoek het beste combineren met een offline marktonderzoek. In het uitvoeren online marktonderzoek focus je je in dit geval om de kwantiteit wat betreft de antwoorden en tijdens het offline marktonderzoek ga je meer voor kwalitatieve antwoorden. De vragenlijst bij een offline marktonderzoek zal dan ook een stuk langer zijn dan bij het online onderzoek. Zo heb je het beste van beide vormen van marktonderzoek gecombineerd en krijg je een zo compleet mogelijk beeld van de markt.
Crowdfunding
Een relatief nieuwe manier om een bedrijf van de grond te krijgen is middels crowdfunding. Je biedt jouw idee aan op een crowdfunding platform en vervolgens kan het publiek op deze site jouw project financieren. Hier staat uiteraard wel wat tegenover. Je dient deze mensen bijvoorbeeld een limited edition van jouw product te bieden of bijvoorbeeld een x aantal van jouw product. Het leuke van crowdfunding is dat je niet alleen geld binnenhaalt, maar je ook direct je eerste en waarschijnlijk loyaalste klantenkring bereikt! Let er hierbij wel op dat je niet teveel producten ‘vergeeft’ in de crowdfunding financieringsronde. Hoe minder producten je vergeeft, hoe meer producten je in een later stadium kan verkopen.