Hoe ga je om met bedrijfsafval?

Volgens de meeste staat 2022 echt in het teken van verduurzamen, milieu en een betere manier van leven. Waar veel particulieren al een manier hebben om hun eigen afval te scheiden. Voor ondernemingen is het vaak wat lastiger, ze zitten met afgewerkte olie of zijn op zoek naar een manier om vertrouwelijk papier te vernietigen. Het ligt bij bedrijven net iets lastiger dan voor een particulier. 

Veel verschillende bedrijven, een hoop meer afval

Nederland staat wereldwijd bekend als startup-land van de wereld, er komen jaarlijks veel nieuwe bedrijven bij. Deze ontwikkeling heeft een directe impact op de uitstoot in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan al het verpakkingsmateriaal wat wordt gebruikt door nieuwe webshops en de afgewerkte olie die alle autogarages maandelijks verwerken. Met dit afval kan grotendeels niks meer gedaan worden, maar met een deel ervan wel. Ben jij benieuwd welk afval je vaak nog kunt hergebruiken?

Een omschakeling in de zakelijke markt

Waar voorheen afval echt als restproduct werd gezien zijn bedrijven nu de omschakeling aan het maken om echt alles uit het afval te halen. Wij waren pas aanwezig bij een lezing waar een slager nu meer verdiend aan de producten die hij maakt van dierenhuiden dan van de verkoop van het vlees. Waar hij voorheen moest betalen om deze huiden af te voeren verkoopt hij de producten nu aan retailers in heel Nederland. Op zich is dit verhaal niet heel spannend maar hieruit blijkt wel dat we samen nog een hoop kansen laten liggen. Je ziet ook steeds meer verdienmodellen zich richten op het verkleinen van afvalstromen.

Verandering brengt mogelijkheden met zich mee

Dat verduurzamen een hoop kosten en baten met zich mee brengt weten we ondertussen wel, maar er gaan op landelijk niveau een hoop nieuwe deuren open. Een groot deel van de Nederlandse bedrijven gaan momenteel liever samenwerkingen aan met bedrijven die zich bezighouden met de SDG doelstellingen. Ben jij hier niet mee bezig? Dan is de kans groot dat ze voor een andere partij kiezen, ondanks de kwaliteit van jouw producten of diensten beter zijn.